Wanneer men spreekt over een zoekmachine, dan doelt men over het algemeen op Google. Dit is verreweg de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. Met een marktaandeel van zo’n 95% is het voor bedrijven van groot belang om hier vindbaar te zijn.
Wat vaak vergeten wordt is het lokale aspect van de zoekmachine. Want alhoewel veel mensen in Google zoeken naar producten die ze willen kopen, zijn ze op het gebied van diensten vaak lokaal aan het zoeken. En daar liggen veel kansen voor bedrijven. De basis voor een goede zoekmachine campagne is uiteraard mooi webdesign voor je site. Als je goed gevonden wordt, moet de website er uiteraard wel netjes uitzien.
Lokaal VS. Landelijk
Het verschil tussen landelijk en lokaal zijn de zoektermen. Stel iemand heeft een koeriersdienst nodig om een pakket met spoed te verzenden naar een belangrijke klant.
Het is logisch dat iemand nu lokaal gaat zoeken.
Dus in plaats van naar ‘koerier’ te zoeken (landelijk), zoekt diegene naar bijvoorbeeld ‘koerier Rotterdam‘. De stad of dorp wordt achter het onderwerp geplaatst.
Op deze manier worden enkel koeriersdiensten uit de regio Rotterdam getoond en is de gebruiker tevreden.
Het voordeel van lokale zoektermen is dat ze extra specifiek zijn. Wanneer iemand zoekt naar lokaal zoekt, zie je dat de conversiepercentages vaak veel hoger liggen. Voor bedrijven die vooral lokaal zaken doen is het dan ook extreem belangrijk om hier in te investeren.
Maar met lokale SEO Rotterdam is het ook mogelijk om in een andere stad vindbaar te worden dan waar het bedrijf gevestigd is. Als het bedrijf ook vindbaar wil worden in een andere stad, is dat ook mogelijk.
Google Maps + Organisch
Naar alle waarschijnlijkheid heeft u de lokale zoekresultaten wel eens ‘in het wild’ gezien.
In veel gevallen wordt aan de bovenkant van de resultaten de Google Maps getoond. Dit is een prominente plek waar veel bezoekers op klikken. Om hier vindbaar te worden, is het belangrijk om een adres in die stad te hebben.
Via een postkaart met een unieke code wordt het adres vervolgens geverifieerd en kan men vindbaar worden in het getoonde kaartje. Dit vereist ook de nodig optimalisatie technieken, maar is zeker mogelijk. Voor meer informatie over lokale SEO in regio Rotterdam, bezoek de website Simply Rank: https://www.simply-rank.nl/seo-rotterdam/
Google Adwords
Alhoewel SEO een zeer goede methode is om beter vindbaar te worden voor potentiële klanten in Google, vergt het wel wat tijd. Gemiddeld duurt dit proces 6 – 12 maanden voordat er goede resultaten te behalen zijn.
Je kunt dus eigenlijk niet vroeg genoeg starten met lokale SEO voor je website. Maar terwijl je wacht op de resultaten, kan er direct worden gestart met Adwords. Dat is het advertentieplatform van Google.
Hier kunnen advertenties worden getoond voor diverse zoekwoorden, welke direct getoond worden. De resultaten zijn dus direct, wat het enorm interessant maakt.